از تبار آب و آفتاب و آینه
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۵۶۴۲
۵۶ صفحه ۱۳ تا ۱۴ سطری و هر سطر ۱۳ کلمه زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی است از کودکی تا ۲۲ سالگیاش زمان اوجگیری انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷. زندگینامهای که میتوان آن را روایت حیات طیبه یک روح مؤمن عاشق مخلص نامید؛ مردی از تبار آب و آفتاب و آینه.
* اولین نکته قابل توجه زمان نگارش این زندگینامه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر خواننده این زندگینامه از نویسنده و شرایط و فعالیتهای او بیخبر باشد بیشک تصور میکند این نوشتهها اثر نویسندهای است که در گوشه اتاقی یا کتابخانهای در آرامش کامل و با دسترسی به انواع کتابهای مربوط به آداب و رسوم و زیست دوره خاصی از تاریخ و جغرافیای منطقه تولد و رشد خود نشسته و در سکوت کامل یا همراه با صدای گوشنواز و فرحبخش طبیعت به مرور خاطرات خود و تدوین آن پرداخته است. اما وقتی به شخصیت و شرایط حیات و مجاهدت او آگاه شود آنگاه درمییابد آرامش روحی و طمأنینه نفس و زوال خوف که در تعریف ایمان آمده است چگونه در وجود حاج قاسم سلیمانی جلوهگر شده و در عرصههای مختلف و متعدد حیات طیبه او ـ از جمله در نگارش همین زندگینامه ـ خود را نشان داده است.
* زندگینامه شهید سلیمانی حاوی اطلاعات دقیقی از تبار و خاندان و طایفهای است که او در آن متولد شده و رشد کرده است. در این متن علاوه بر معرفی افراد و خانوادههای وابسته، به بیان مناطق جغرافیایی و طبیعی از کوهها و رودها و دشتها و نیز به شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی و شرایط سخت زمستانی آن منطقه و تأثیرات ناگوار آن نیز اشاره شده است.
نویسنده آنچنان به وضوح و بادقت تمام جزئیات شرایط زندگی و اتفاقات و خاطرات خود را ترسیم کرده که اگر مستندسازی با تجهیزات صوتی و تصویری به ضبط تصاویر و شرح صحنهها میپرداخت نمیتوانست به نتیجهای از این دقیقتر و روشنتر دست یابد. از این نظر، این متن نه صرفاً یک نوشته که مجموعهای از تصاویر روشن و واضح است با این تفاوت که واژهها و کلمات جایگزین تصاویر شدهاند.
* متن زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی سرشار است از واژهها و اصطلاحات محلی. با اینکه معلوم است در سخنرانیها و محاورات روزمره، آن هم در بحبوحه مبارزه با داعش، اینقبیل واژهها معمول و مورد استفاده روزانه آن شهید نبوده اما استفاده از این لغات و ترکیبات از سویی نشاندهنده حفظ ارتباط وثیق نویسنده با فرهنگ و آداب و رسوم و اصطلاحات منطقه ولادت و رشد او است و از سوی دیگر نشانگر حافظه قوی و آماده در به یادآوری و استفاده از آنها حتی در سختترین شرایط.
* یکی دیگر از ویژگیها و البته شگفتیهای این کتاب، بیان صادقانه و به دور از هرگونه تحریف و تغییر افکار و عواطف و واقعیتها حتی به مصلحت شرایط نویسنده در زمان نگارش این زندگینامه است، آن هم در روزگاری که برخی حتی گفتار و رفتار روز پیش خود را نیز به مصلحت و منفعت خود تغییر میدهند و خاطرات آنها نه واقعیات تاریخی که شرح رنگارنگ و نان به نرخ روز و ساعت و دقیقه خوردن است.
حاج قاسم نه از بیان لذتی که از بیسکویتهای تغذیه مدارس احساس کرده ابایی دارد و نه از تصریح به اینکه حتی تا زمان نگارش این متن هیچ شیرینی دیگری برای او آن قدر مزه نداشته و نه این واقعیت را پوشیده میدارد که تا سال ۵۳ حتی به فساد و تباهی فکری و عملی رژیم طاغوت آگاهی نداشته و البته با همان صفا و طهارت روحی خود از متدینی حاج محمد نام، راهنمایی میطلبد و شناخت صحیح را بدست میآورد.
* از دیگر نکات چشمگیر در این کتاب، احترام و ارزش خانواده و بهخصوص رابطه شهید با مادر گرامیاش است که نشانمیدهد باوجود شرایط سخت و عموماً سرد از نظر طبیعت که گاه تا مغز استخوان نفوذ میکرده چنان آتش مهرمادری، گدازان و سوزان برقرار بوده که قاسم را بیش از دیگر فرزندان و دیگر خانوادهها متکی و استوار و پشتگرم به عطوفت مادر میسازد. تا سه سالگی در آغوش مادر و پس از آن در چادری بسته به پشت مادر رشد مییابد و لذت آن آرامش همراه با مادر بودن همواره در قلب و خاطرش ماندگار میشود؛ البته چنین مادری تنها به فرزندان خود مهر نمیورزد که گرمای محبت او همسایه فقیر و میهمانان و مسافران حتی زنی مسلول را که همه رهایش کرده بودند در آغوش خود پناه میدهد. محبتی که حتی تذکر همسرش که میگفت حق نداری به آدم بیروزه غذا بدهی را نیز نادیده میگیرد و همچنان میهمان را حتی اگر اهل روزه و نماز نباشد اطعام میکند.خواننده آگاه این سطور آرامآرام درمییابد محبت گسترده حاج قاسم سلیمانی که همه انسانها را صرفنظر از مذهب و رنگ و سبک زندگی دربرمیگرفت ریشه در سرزمین مهر مادری دارد.
* اما پدر اگرچه او نیز به فرزندان خود علاقه دارد و دلسوز آنان است و حتی با شنیدن صدای گریه قاسم بر اثر تنبیه، به مدیر مدرسه اعتراض میکند اما ویژگیهای برجسته دیگری دارد که بخش دیگری از بنای رفیع شخصیت شهید سلیمانی حاصل معماری آن پدر شریف است. ویژگیهایی که در یک کلام میتوان آن را «اعتقاد راسخ به عقاید دینی و التزام عملی به احکام شرعی» نامید. مشدی حسن یا همان پدر قاسم به نماز، آن هم نماز اول وقت تقید داشت و نیز به رعایت حلال و حرام؛ به درست عملی شهره بود، اهل زکات و رعایت احکام شرعی حتی در سختترین شرایط آب و هوایی و سرمای طاقتفرسا و اهل زیارت امامزادهها و روضهخوانی و عزاداری سیدالشهدا(ع).
بدین ترتیب به موازات مادری که بذر مهر و محبت و نوعدوستی را در وجود فرزندان خود پرورش میدهد، پدر نیز نهاد اعتقاد و ایمان و عمل صالح را در سرزمین وجود فرزندان خود آبیاری میکند تا بعدها شاخههای پهناور این دو نهال مکمل، شخصیتی از حاج قاسم بسازد که اگرچه «اشدّاء علی الکفّار» است اما اقیانوس محبتش همه را دربرمیگیرد. این مهرورزی تنها مربوط به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم نیست؛ در همین زندگینامه خودنوشت به روزی در محرم سال ۱۳۵۵ اشاره میکند که وقتی میبیند پاسبانی به یک دختر جوانِ بیحجاب جسارت میکند، قاسم چنان برمیآشوبد که بدون توجه به عواقب تصمیمش، بیدرنگ به آن پاسبان حمله میکند.
* ویژگی شاخص دیگری که در این زندگینامه به چشم میخورد احساس مسئولیت قاسم ۱۳ ساله است نسبت به مشکل اقتصادی پدر و تلاش برای مشارکت در رفع نگرانی خانواده. به قول خودش، یک بچه ضعیف که تا آن زمان فقط رابر را دیده به همراه دو نفر از دوستانش به کرمان میرود و بارها در مراجعه به هر کارگاه و رستوران با جواب منفی، آن هم بهخاطر قد کوچک و جثه نحیفش روبهرو میشود اما از تلاش بازنمیایستد. سرانجام در مراجعه به ساختمان در حال ساختی و در مقابل اوستا علی اشک میریزد و به کار حمل آجر گماشته میشود، با دستهایی کوچک که حتی قادر به گرفتن یک آجر هم نیست، اما آنقدر آجر حمل میکند تا از دستهای کوچکش خون جاری میشود و بالاخره نخستین دسترنج خود را کسب میکند. برای کسب درآمد بیشتر به امید کمک به رفع گرفتاری پدر کار قبلی را رها میکند و در رستورانی مشغول میشود و همزمان برای کسب سریعتر درآمد، با خرید دستگاه آبمیوهگیری در پیادهرو به فروش آبمیوه میپردازد و پس از ۹ ماه دوری و دلتنگی به روستا بازمیگردد و پس از ۱۰ روز مجدد برای کار عازم شهر میشود.
* در بازگشت به کرمان برای ادامه کار، این بار پای قاسم به گود زورخانهها باز و با آداب پهلوانی آشنا میشود و سالها بعد در این زندگینامهاش چنین مینویسد: «اساساً ورزش تأثیر زیادی بر اخلاق دینی من داشت و یکی از مهمترین عواملی که مانع مهمی در کشیده شدنم به مفاسد اخلاقی شد، به رغم جوان بودن، ورزش بود. بهخصوص ورزش باستانی که پایه و اصولِ اخلاقی و دینی دارد».حالا دیگر بر همه آن ابعاد وجودی، اُنس با حرم امام رضا(ع) هم اضافه میشود. حرم برای او جاذبه عجیبی دارد، شبها تا دیروقت در حرم میماند. به نظر میرسد تا تکمیل شخصیت قاسم سلیمانی فقط یک مرحله دیگر باقی است، پیوستن به نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره).
* سال ۱۳۵۶ فرامیرسد و از طریق دو تن از دوستان ورزشکارش برای نخستینبار نام دکتر علی شریعتی و آیتالله خمینی را میشنود. به سرعت مجذوب آقای خمینی میشود و عکس او را با خود نگه میدارد و به زودی به تعبیر خودش تبدیل میشود به یک انقلابی دوآتیشه، آن هم بدون ترس از احدی و بیمحابا. البته این نترس بودن جدید نیست. در صفحات مربوط به ۱۰سالگیاش نوشته از همان ابتدای کودکی، حالتی از نترسی داشتم. آن شجاعت و ایمان اینک با بصیرت انقلابی درهم آمیخته و قاسم را به شعارنویسی علیه طاغوت میکشاند و سپس مکافات و ضرب و شتم از مأموران شهربانی را تحمل میکند. قاسم جوان ورزشکار انقلابی در سال ۵۶ نه باشگاه ورزشیاش ترک میشود و نه رفت و آمد و فعالیت در مسجد جامع کرمان.
در حمله مأموران رژیم پهلوی به مسجد جامع کرمان به دفاع از مردم میپردازد و در میان گاز اشکآور و دود حاصل از به آتش کشیده شدن موتورهای جوانان توسط عوامل رژیم، به کمک کودکی که گریان و وحشتزده مورد حمله مأموران قرار گرفته میشتابد و با تحمل چندین ضربه باتوم کودک را نجات میدهد.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مستند سازی سردار شهید سلیمانی زندگی نامه قاسم سلیمانی فرزندان خود ویژگی ها حاج قاسم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حجت الاسلام اله نور کریمی تبار در خطبههای این هفته نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام با اشاره به سالگرد شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: جامعه تشییع مدیون مجاهدتهای علمی و رهنمودهای آن حضرت است و سهم زیادی از احادیث موجود، میراث آن حضرت و پدر گرانقدرشان، حضرت امام محمد باقر (ع) است.
امام جمعه ایلام در ادامه با اشاره به ۱۲ اردیبهشتماه و روز معلم، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان بر لزوم احترام به این قشر فرهنگی و تکریم جایگاه معلم، اجرای سند تحول آموزش و پرورش و توانمندسازی معیشت آنها تأکید کردند.
حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با بیان این که هنوز نسلکشی و قتلعام زنان و کودکان در غزه متوقف نشده است، افزود: مدعیان حقوق بشر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جانیان کودک کش را زیر چتر حمایتی خود قرار دادهاند.
وی تشریح کرد: هرگاه دادگاه لاهه بحث جنایتهای اسرائیل را بررسی میکند، کنگره آمریکا تهدید میکند که اگر کشوری اسرائیل را محکوم کند با آنها برخورد قاطع خواهد شد و این رویه آشکار استکبار جهانی است.
حجت الاسلام کریمی تبار اذعان کرد: تا پیش از این، شعار مرگ بر اسرائیل تنها در کشور ما طنینانداز میشد؛ اما امروز این شعار با زبان فارسی در دانشگاههای آمریکا فریاد زده میشود و این به منزله صدور فرهنگ انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با استکبار جهانی است.
امام جمعه ایلام تصریح کرد: دانشجویان و مردم آمریکا و اروپا، نقشه نسلکشی مسلمانان در فلسطین را تغییر خواهند داد؛ چرا که از وضع استکباری موجود در کشورهایشان به ستوه آمدهاند و این فریادها حاکی از این است که مردم دنیا به دنبال تحقق عدالت اجتماعی هستند و به یاری خدا این عدالتخواهی منجر به انتظار ظهور منجی عالم بشریت، حضرت امام مهدی (عج) خواهد شد.
حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به بازگشت پیکر مطهر سردار بسیجی شهید محمد شفیع فیضی زاده بعد از ۴۱ سال، گفت: مشیت الهی این است که شهدای جاویدالاثری که در مهمانی الهی متنعم هستند، هر از چند گاهی پرده خاک را از چهره خود کنار بزنند و ما را به مهمانی خود مفتخر کنند، تا قدردان ایثار و شهادت آنان و خانوادههای مکرمشان باشیم و غبار زمان واقعیتها را از ذهن مان نزداید.
وی با تبریک و تسلیت به خانوادههای مکرم این شهید، فرزندان و خانواده مکرم و همرزمانشان، از همه مردم استان برای حضور در تشییع پیکر پاک این شهید والامقام دعوت کرد.
نمازگزاران در پایان نماز پرفیض جمعه با سر دادن شعارهایی خشم و انزجار خود را از جنایات رژیم منحوس و کودک کش اسراییل ابراز کردند.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
نماز باشکوه جمعه در سایر شهرستانهای استان نیز برگزار شد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی